Att resa sig då man kraschat!

Hej,

Och välkommen våren och välkommen till just dig för att du vill läsa mina krönikor!

Idag ska vi beröra ett viktigt ämne som tyvärr är alldeles för vanligt och nödvändigt i dagens samhälle; att må dåligt. Fast som vanligt så föredrar vi att fokusera på det som är bra så krönikans röda tråd kommer att bli hur man reser sig då man krashat. Hur man gör för att känna glädje och tillförsikt igen. Och hur man använder de egna förmågorna till att stärka. (Kom ihåg att det arbete jag utför/tjänster jag tillhandahåller/råd jag delger endast kan ses som en komplementär metod och att det alltid är bäst att konsultera fackmannamässig vård vid behov.)

Det är ju såklart väldigt individuellt vad som får oss att må dåligt. Jag kan bara utgå ifrån mina erfarenheter och något jag märkt mycket bland mina klienter är att de som inte lever sin sanning mår väldigt dåligt. Det kan vara personer som lever i fel relation, äter fel eller borde byta yrke. Det som gör att de inte lever sin sanning är att dessa personer v e t om att de borde göra på ett annat sätt men har kanske inte verktygen eller stödet att göra det så de kämpar på i förnekelse tills de når en vändpunkt. I de flesta fall är denna vändpunkt något jobbigt och de krashar. Det blir övermäktigt att ljuga för sig själv och det är ohållbart att fortsätta på samma vis. Men de har fortfarande inte några redskap eller verktyg för att ändra riktning så de hamnar i någon sorts håglös limbo.
I mitt arbete med klienter har jag benat ner 5 års kontakt till tre steg för att kunna underlätta hur man tar sig vidare. (Än en gång vill jag påpeka att om man mår väldigt dåligt ska dessa steg ses som en komplementär hjälp och inte den enda behandlingsformen.)

Det första steget vidare är ACCEPTANS. Genom att acceptera att man mår dåligt, att faktiskt känna att ‘så här är det och det är okej’ så lösgör man mycket av den stress och press som annars uppstår – främst genom att vi känner oss manade att leva upp till samhällets normativa förväntningar på oss.
Det bästa sättet att resa sig då man är på botten är att ligga kvar. Jo faktiskt. Att kapa den stress som finns på att genast ‘ta sig för saker igen’ ger kroppen och knoppen tid att läka. Från grunden. Och tro mig, det är då det blir en bestående process.
Låt känslorna som poppar upp till ytan komma, det finns en mening med det; du måste tillåta dig själv att möta dem för att kunna komma vidare på sikt. Värdera dem inte utan bekräfta dem bara. Konstatera att du känner si eller så men fundera inte på varför.

Steg nummer två är ÅTGÄRD. Då tillräckligt många känslor nått ytan kommer du att nå en punkt då du känner dig färdig/redo att sikta mot något nytt. För att föra in glädjen i ditt liv igen krävs två stora saker; syre och oxytocin. Med andra ord, gå ut och meditera. Typ. Det är faktiskt så enkelt. Frisk luft gör oss friskare och piggare men gör också att vi blir trötta på ett skönt sätt efteråt och då vill vi sova för att vi är trötta snarare än håglösa och utmattade. Tänk på att andas på rätt sätt för att optimera din syreupptagning; djupa andetag som hamnar långt ner i magen är vad vi vill uppnå. Se till att lungorna fylls i varje vrå och att bröstkorgen hävs ordentligt då du andas in och att hela bröstpartiet, skulderbladen och nacke/axlar sjunker ihop då du andas ut.
Oxytocin är en signalsubstans som frigörs från den bakre hjärnloben och är kroppens egna må bra- och lyckohormon. Det frigörs då vi är lugna och harmoniska och blir en positiv uppåtgående spiral; ju mera vi befinner oss i ett välsignat tillstånd ju mer oxytocin frigörs och ju lyckligare blir vi. Så, genom att meditera, utöva yoga och praktisera mindfulness/medveten närvaro lugnar vi både ner en eventuellt stressad kropp men vi ger den också de allra bästa förutsättningarna för att bli riktigt lycklig.

Det är också påvisat effektfullt att jobba med affirmationer och visualiseringar, något jag skrivit om tidigare här på Jigaia, för att nå sina mål. Måla för ditt inre upp hur du viml må och vara. Verkligen föreställ dig hur det skulle kännas att må så. Se det för att nå dit. Försök att agera som om du redan är där för att förstärka den universella kraften och energin som alltid jobbar till din fördel. På så vis kommer du snabbare att uppnå…

RESULTAT! som är det sista steget och nummer tre.

Det viktiga att komma ihåg då vi kommit fram är att vi växer genom vad vi går igenom och att det aldrig finns någon slutdestination på vår resa. Det är en ständigt pågående process som är konstant föränderlig i takt med att vi förändras hela tiden.
Snart kommer du att vilja sätta och uppnå nya mål för att du varje dag utvecklas som människa.

För mig har alltid smycken varit viktiga talismaner eftersom jag känner att jag enkelt kan ‘väva in’ mina intentioner i dem och på så vis bära dem med mig som en påminnelse om vad jag vill dra till mig eller önskar uppnå. För att ‘aktivera’ mitt smycke brukar jag först rena det med t.ex Nag Champa-rökelse eller sage (torkad salvia), lägga det i grovt salt (t.ex keltiskt- eller Himalayalt eller genom att låta det vila i mossa eller under månljus (funkar lika bra inomhus på ett fönsterbräde i fullmånsljus). Då smycket är renat aktiverar jag det genom att i samband med meditation formulera vad jag vill att min talisman ska ha för egenskaper. Jag lägger det sedan i mina öppna handflator och håller dem uppåt mot himlen, framför mig. Jag visualiserar sedan hur ett starkt, vitt kristallklart ljus kommer ovanifrån och ingjuter mina intentioner i smycket. Så, nu är smycket klart att bära.

Ett smycke med bergskristall är en bra katalysator för goda energier eller för att förstärka effekten hos andra kristaller man bär.

 

Hos Jigaia finns ett stort utbud av smycken och hängen vare sig du söker kristaller, malas eller i rent silver. Dessa ovan är några av mina favoriter – vilka blir dina?

Tack för att du tog dig tid att läsa idag. Jag hälsar dig varmt välkommen torsdag 18e maj då vi ska prata om att så frön, växtkraft och att skörda av de gåvor Moder Jord förser oss med fast kanske inte dem du tänker på…vi ses då!

Kramasté!

/ Malin Harju, dipl. medium & healer och andlig rådgivare på Lyckobackens levande. Mig når ni också genom att maila direkt på info@lyckobacken.se

Leave a comment